Portal o sprzedaży i marketingu B2B

Sprzedaż, szczególnie w branży B2B jest oparta w dużej mierze o relacje i zbudowaną bazę informacji o klientach. Nowy handlowiec przychodząc do firmy nie przyniesie od razu efektów jeżeli baza CRM jaką otrzyma jest niewielka i zaniedbana. Pierwszy okres swojego czasu pracy w firmie musi poświęcić na zbudowanie kontaktów i wiedzy na temat klientów.

Baza CRM – co takiego?

Bazę kontaktów wraz z dodatkowymi informacjami o klientach nazywamy bazą CRM. Taka baza może być prowadzona w Excelu, innym arkuszu kalkulacyjnym lub dedykowanym do tego systemie CRM. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem dla małej firmy jest wybór prostego CRM-a jak np. polski Inflow CRM.

Taki prosty i przyjazny CRM możemy skonfigurować pod własne potrzeby, tworząc własne pola, tabele i uprawnienia dla pracowników.

Baza CRM staje się z czasem kluczowym aktywem dla firmy. To w tym miejscu znajdują się najważniejsze informacje o klientach, baza potencjalnych klientów oraz historia kontaktów.

Co dzieje się z bazą CRM gdy handlowiec odchodzi z firmy?

W wielu branżach dochodzi do procederu w którym handlowiec odchodząc z firmy zabiera ze sobą bazę wypracowanych kontaktów. Dzięki temu staje się łakomym kąskiem na rynku pracy, szczególnie wśród konkurentów byłego pracodawcy. O ile strony zawarły takie porozumienie i zostało to uwzględnione w warunkach pracy i wynagrodzeniu, to jest to jasna sytuacja.

Niestety najczęściej proceder ten następuje z naruszeniem zasad etycznych. Handlowiec buduje bazę, a odchodząc z firmy nie informuje dotychczasowego pracodawcy o zabranej bazie kontaktów.

Zdarzają się również sytuacje, że firma zatrudnia handlowca ze względu na jego bazę kontaktów i relacji, ale gdy odchodzi walczy o przejęcie tego dorobku.

Przedsiębiorca powinien pamiętać, o tym że budowanie długoterminowego sukcesu wymaga tego by baza CRM była rozwijana i pielęgnowana przez lata. “Kupione” relacje charakteryzują się mniejszą lojalnością, a tacy klienci pójdą dalej za swoim ulubionym handlowcem.

Jeżeli prowadzisz firmę i chcesz uniknąć utraty kontaktów ze swojej bazy CRM, zainwestuj w proste i przyjazne narzędzie CRM, które pozwoli Ci nie tylko budować bazę kontaktów, ale również dbać o jej bezpieczeństwo.